الأحد، 30 أغسطس 2009

حنين الندى









حنين الندىأكتر اسم بحبه فى حياتى بيجمع مابين اسمى الحقيقى (حنان)واسم صديقة طفولتى وعمرى (ندى)اللى عرفتها لما كنت عايشة فى الكويت.وحشتينى يا ندى ،وحشتينى فوق ما تتخيلى وكفايه إنى أقول لك أول ما بقول وحشتينى يا ندى دموعى بتسبق حروفى علشان تعبر لك عن حبها ليك.مش عارفه أبدأ ازاى وأبدأ بإيه فى كلامى ليك؟ أنا هبتدى من ورا ورا أوى وهفكرك بأجمل ذكرياتنا مع بعض ،وبطفولتنا الجميلة وبكل صفاتنا اللى كنا مشتركين فيها كنا روح واحدة مش مجرد صديقتين عاديين!فاكرة يا ندى أول مرة عرفنا بعض ؟كنا فى أولى ابتدائى ،كانت دى أول مرة أعرف فيها يعنى إيه كلمة صحبتى؟عرفتها معاكى وحبيتها أوى انت اكتر سبب خلانى أحب الصداقة وأحب أصحابى اللى عرفتهم من بعدك .فاكرة كمان لما كنا دايما نروح المدرسة عاملين نفس تسريحة الشعر،وكمان زى المدرسة كنا دايما بنلبس نفس الزى ،حتى فى حبنا للمدرسين كنا دايما بنحب أبلة معينة وبتبقى صاحبتنا وأمنا الحنينة ،والغريب إنها كانت دايما بتكون أبلة العربى مش عارفه ليه (:
فاكرة كمان لما كنا بنتخاصم(،:كنت برجع مع بابا من المدرسة زعلانة وأحكى له كل اللى حصل يقول لى ما تكلميهاش تانى يا حنان لازم يكون عندك كرامة وكلام كده كتير كان وقتها معقد ومش مفهوم ، وكنت أرد وأقول له أنا عمرى عمرى يا بابا ما هكلمها (:لكن أول ما آجى المدرسة تانى يوم وأشوف ابتسامتك الجميلة ومن غير ما حد فينا يصالح التانى نلاقى نفسنا بنسلم على بعض ونحضن بعض زى كل مرة ولما بابا يرجع ياخدنى من المدرسة ويلاقينى مبسوطة وفرحانة يفهم على طول إننا اتصالحنا فيضحك ويقول لى طبعا اتصالحتم.ويوم ما كان حد بيضربنى من الطلبة الكبار أو يزعق لى كنت بتدافعى عنى كويس وتحسسينى بالأمان،ما انت عارفه إنى كنت بخاف أوى(:فاكره كمان لما كنا دايما بنطلع من الأوائل كل سنة مع بعض ،وكمان لما كنا مشتركين فى أنشطة كتير كنت بحب الموسيقى وانت بتحبى الرقص الخليجى كنت بتعلمه منك(:ويوم ما روحنا مع بعض فى رحلة من المدرسة لمبنى الإذاعة والتليفزيون المذيعة سمعتنا أغنية بنحبها احنا الإتنين (حبيبة أمها)حفظتها يا ندى من حبى ليكى.
ولما روحنا رحلة للواجهة البحرية والجناين كان يوم عمرى ما نسيته،لعبنا وضحكنا كتير وسمعنا أغانى لغاية دلوقتى بحبها وبقعد أسمعها وأشوفك معايا.فاكره بقى سوزان صاحبتنا الفلسطينية اللى عرفناها فى آخر سنة لينا مع بعض :(كنا قاعدين احنا التلاتة على طرابيزة واحدة وماكانش يجرؤ حد من المدرسين يفرقنا عن بعض (:علشان عارفين إننا هنعيط وهنعمل دوشة جامدة.
فاكره يا ندى الحفلة اللى عملناها مع بعض برضه فى آخر سنه لينا فى المدرسةأنا عملت ألحان على الأورج وكلمات وعزفناها وغنيناناها مع بعض وكنا الفصل المتميز فى المدرسة (:وآخر يوم شفتك فيه سلمنا على بعض واحنا بنترعش ،وكنا جنب عربيات أبهاتنا وهم بياخدونا من المدرسة مش قادرين نمشى معاهم ولا عارفين نفضل مع بعض !كنت كل ما أفتكر إنى خلاص هسافر بحس إنى سايبة قلبى فى بلد مش بلدى علشان سايباك:( حقيقى يا ندى بحبك لغاية دلوقتى وبتوحشينى كتير ودايما بفتكرك فى نجاحى وفى لحظات فشلى كمان .عارفه يا ندى رجعت الكويت بعد سنتين وسألت عليك انت وسوزان فى المدرسة بس ما لقيتكوش فيها ،واضح إنه كان صعب تفضلى فى مكان أنا مش معاك فيه زى ما أنا كمان ما عرفتش ألاقى نفسى فى مدرسة تانية من بعدك.
اتكلمت كتير بس اللى جوايا أكتر ،ودموعى أكتر واكتر
يا حنا يا حنا ...يا قطر الندى ....يا شباك حبيبى يا عينى جلاب الهوى...فاكره الأغنيه دى يا ندى بتجمع بين اسمى واسمك بفتكرك كل ما أسمعها ،لا انا بفتكرك فى أبسط تفاصيل حياتى ،يا ترى يا ندى بتفتكرينى كده ويا ترى ممكن فى يوم عينيك تقرأ البوست ده؟
ندى صديقتى وتوأم روحى بحبك أوى ،وبتمنى من قلبى إنى فى يوم أشوفك حتى لو فى عالم تانى .
(أغنية أولاد وبنات جيران)

هناك 3 تعليقات:

الازهرى يقول...

ياااااااااه
يا حنين رجعتينى لذكريات بعيده جدا
وأصحاب كتير فرق ما بيننا الزمن
يمكن بيتفاوتوا فى درجه قربهم
لكن كل واحد كان له بصمته فى حياتى

ربنا يديم المحبه بينكم
وتتقابلوا من تانى على خير
مين عالم بكره فيه ايه

على فكره أنا أول مره أقرأ الإسم صح
حنين الندى


********************
على طرابيزة واحدة
ترابيزه

تحياتى دوما وخالص مودتى

احمد على نصار يقول...

زكرياتنا .. وتحديدا ايام الطفولة .. ايامنا الحلوة ، نتمنى يعود التاريخ من تانى بينا نرجع لهاولو لأسبوع.. ايام .. ساعات ، ياريتها ترجع ،
فكرنى البوست ده يا حنان لما كنا فى احدى بلاد الخليج كان ليا اصحاب من كذا جنسية .. مصر واليمن وفلسطين وسوريا والسودان والاردن . وكنا بنضحك.. قادرين إن احنا نضحك
وتفضل ايامناالحلوه هى اللى بتهون علينا
تحياتى

غير معرف يقول...

:)

كلامك واحساسك خلي شريط حياتي يمر عليا قدام عينيا في لحظه ..

حنين الندي .. اول مره اعرف سر الاسم ده يا حنون :)

ربنا يخليكوا لبعض ويجمعكم من تاني .. :)